YouTube ja hakuoptimointi

yt-200Olin toista viikkoa sitten IAB:n sosiaalisen median työryhmän palaverissa, jossa oli esitelmää pitämässä Ville Virta Allerilta eli RaitzeR. Hänen aiheenaan oli Menestyminen YouTubessa. Ville on sikäli sopiva henkilö puhumaan aiheesta, että hän kuuluu melko harvalukuiseen suomalaisten YouTube-persoonien joukkoon.

Menestymiseen kuuluu toki enemmän kuin pelkkä haun optimointi. Esimerkiksi pitkäjännitteisyys ja aktiivisuus ovat aiheita, joista en tänään kirjoita.

Seuraavassa hieman hajanaisia merkintöjä, joiden pohjana on RaitzeRin esityksen lisäksi mm. YouTuben Creators-blogi. Blogikirjoituksen julkaisun ajankohta juuri suuren YouTube.fi-julkistuksen jälkeen on silkkaa sattumaa.

Hakukoneoptimointi

YouTube ei ole teknologisesti kovin kummoinen alusta. Jos videosta haluaa oikeasti laadukasta tai toteuttaa hienoja temppuja, saattaa olla parasta kokeilla jotain muuta. Toisaalta se on suuri yhteisö, joka sopii pitkäjännitteiseen saman aiheen ympärillä tapahtuvaan toimintaan.

Yhteisöllisyyden lisäksi YouTube yksi maailman suurimmista hakukoneista. Hakukoneoptimointiin vaikuttavat seuraavat seikat:

  • Kieli
  • Otsikko, kuvaus ja tunnisteet
  • Sitoutuminen: mm. kommentit, tykkäykset ja peukut alas
  • Minuuttimääräinen katsominen

Kaksi ensimmäistä ovat varsin ilmiselviä ja perusteet jokseenkin samoja kuin muussa hakukoneoptimoinnissa. Jos video käsittelee vaikkapa mandrillia, kyseinen elukka kannattaa mainita otsikossa, kuvauksessa ja avainsanoissa. Videosarjaa tehdessä nimi kannattaa valita niin, ettei se välittömästi sekoitu johonkin muuhun ja huku hakujen sekaan. Näin mahdolliset kiinnostuneet ja fanit löytävät videot.

YouTube pyrkii nostamaan videoita, jotka aiheuttavat reaktioita. Peukku alas on ilmeisesti yhtä hyvä kuin peukku ylös. Itse olen siis ”vahingossa” käynyt antamassa ”ääneni” monelle hömppäartistille. Jotkut ovat myös selkeästi alkaneet julkaisemaan videoita, joiden on tarkoitus kerätä negatiivisia reaktioita. Tykkäykset, ei-tykkäykset, merkinnät suosikiksi, jakamiset, kommentit ja kanavan tilaamiset muodostavat videokohtaisen Sitoutuminen yhteensä -mittarin (Total engagement).

Uudet ja paljon reaktioita herättävät videot saattavat saada hakukoneessa nostetta ja ohittaa vanhemmat, pidetytkin videot samasta aiheesta.

Uusin YouTuben hakuun vaikuttava tekijä on se, kuinka paljon videota katsellaan minuuttimääräisesti. Aikaisemmin paino oli katselukerroilla, minkä takia YouTubessa näkee videoiden pikkuikoneina aiheeseen liittymättömiä tissikuvia. Katselukertoja on myös ollut turhan helppo ”väärentää” – ei tarvita kuin sopiva selainlisäosa ja muutama proxy-palvelu. Minuuttimäärän seuraaminen onkin parempi mittari.

YouTube tarjoaa katseluajasta erilaisia kuvaajia, josta näkee mm. kuinka paljon videota on keskimäärin katsottu ja missä vaiheessa katsojan mielenkiinto herpautui. Videotuotantoa tekevälle nämä tilastot ja kuvaajat voivat olla oiva sparrausväline.

Kuvakaappaukset ovat oman videoni tilastoista. Esimerkkipätkä on julkaistu kohta viisi vuotta sitten, eikä sille ole käytännössä tehty mitään julkaisun jälkeen.

Katseltujen minuuttien määrä vs. keskimääräinen katseltu prosenttiosuus

YouTube: keskimääräiset katselukerrat

Yleisön säilyttäminen

YouTube: katseluminuutit

(Kuvia klikkaamalla näet enemmän.)

Ylläolevalla aikavälillä videoni ei saanut yhtään tykkäystä, mikä ei ole ihme. Toisaalta tuota minuutin mittaista pätkää on kuukaudessa katseltu 372 minuutin edestä. Se tuntuu hämmentävän suurelta määrältä kokemattomalle YouTube-julkaisijalle.

Miksi satunnaisella huvipuistovideolla on noin paljon katselukertoja? Sen suhteen minulla ei ole kertoa mitään suurta salaisuutta. Video oli aikoinaan kesäkaudella liitettynä Linnanmäen etusivulle ja se on myöhemmin kerännyt tasaisesti katselukertoja.

Sitoutuminen

YouTuben tilastonäkymä jakautuu kolmeen osaan: tuotot, näyttökerrat ja sitouttaminen. Jälkimmäinen minulla ammottaa tyhjyyttään, mikä ei ole ihme: uusin videoni on joulukuulta 2010, enkä ole pyrkinyt erityisesti pitämään kanavaani yllä.

YouTubessa aktiivisuus palkitaan ja RaitzeRin mukaan videoita olisi syytä julkaista säännöllisesti. Vähintään kerran kuussa, jotta katsojat ylipäätään muistavat mistä on kysymys. Sitouttamisessa keskeisenä pyrkimyksenä voisi pitää katsojan saamista oman kanavan tilaajaksi, jolloin he saavat YouTuben etusivun virtaan tiedon uusista videoista.

Toisaalta YouTube kerää kunkin videon aiheuttamasta sitoutumisesta erillistä mittaria, joka siis vaikuttaa videon hakukonenäkyvyyteen. YouTube kuvaa sitoutumista ainoastaan pienellä palkilla, joten vertailu videoiden välillä on jokseenkin hankalaa. Hieman erikoisesti ylläolevan Linnanmäki-videon osalta tämä mittari on melkein niin pitkällä kun sen voi saada.

Sitouttaminen ja hakukoneoptimointi kulkevat parhaassa tapauksessa käsi kädessä. Uusilla videoilla voi saada näkyvyyttä vanhoille ja päinvastoin.

RaitzeRin mukaan paras kuvaus sitouttamisesta löytyy YouTuben dokumentaatiosta. Palvelussa on tapautunut paljon muutoksia viime vuoden loppupuolella, joten suuri osa muilla nettisivuilla olevista artikkeleista ei ole enää ajan tasalla.

Comments

  1. Hyvä ja kiinnostava artikkeli. Kiitos!

Speak Your Mind

*